onsdag 1 februari 2012

Servitrisen serverade tuttarna


Dagen till ära har vi firat komplexitetens födelsedag. Det började på helt osedvanligt vis med att vi försov oss och i stället för att servera frukost på säng under otroligt vacker skönsång (hrm), blev jag väckt av personen i fråga som var på väg till arbetet efter att i omgångar blivit väckt av min väckarklocka och ätit frukost utan skönsång i sin ensamhet. Just en snygg start på dagen!

Nåja, skam den som ger sig. Tillsammans med Camilla begav jag mig ut på första delen av vårt hemliga uppdrag inför kvällen. Vi hämtade tårtan som vi beställt några dagar tidigare. Det är första gången jag har klivit in på ett café och uttalat orden: jag tänkte jag skulle hämta lite bröst. Vid tanken på införskaffandet av en ny byst har jag aldrig någonsin sett framför mig hur det skulle ske på ett café, eller för den delen att jag skulle få med mig de nya dyrgriparna i en kartong. Nu har jag ingen tanke på att fixa en ny byst, men om det skulle komma som nummer ett på min önskelista någon gång är det antagligen den enda sort jag skulle ha råd med i vilket fall så lika bra att njuta fullt ut av upplevelsen. Naturligtvis bad vi att caféets ägarinna att visa tuttarna, även det en ny upplevelse som absolut inte ska bli någon vana. Jag kan tänka mig att det var en av få gånger i världshistorien, som den begäran överhuvud taget varit uppskattad. Väl försedd med ny upplaga tuttar levererade vi dem till hotellet inför förestående middag under kvällen och begav oss hem för rekreation och påfyllnad av koffeinnivån, som vid det laget närmat sig farligt låga värden.

Kvällen blev lyckad. Komplexiteten, som hade anat en middag ute, blev överraskad av att det var så många som var med. Det var inget mot vad han blev av att se sin tårta. Jag kan lugnt säga att han blev alldeles betuttad i den redan när servitrisen kom utbärandes med den under högljudda strofer av ja må han leva. Inte bara han, en av de andra manliga närvarande uttalade vördnadsfullt: det var en fiiin tårta! Den var dessutom väldigt god, så rekommenderas för samtliga som av någon anledning vill bli betuttade eller skaffa sig ny byst till ett överkomligt pris. Varför en tårta i bröstform? Det har naturligtvis sin historia. För att nämna några fragment av den innefattar den alkohol, fest på jobbet och mindre genomtänkta utlägg angående något benämnt som puppstånd. En rolig kväll, en suverän middag i goda vänners lag, en tårta alla blev betuttade i och framför allt var huvudpersonen dagen till ära väldigt nöjd. Inte för att skryta, eller kanske snarare precis därför, men väl hemma fick jag denna helt strålande kommentar till mig: det där blev jävligt bra, men å andra sidan det blir allt du tar i. Tacksam för dessa ord, för alla underbara personer omkring mig och för en lyckad dag och kväll tänker jag nu krypa ner i sängen och förhoppningsvis sova gott.

Inga kommentarer: