fredag 10 februari 2012

Mirakulös expertis

Dagen var minsann inte slut efter prästens besök och Emelies storslagenhet. Mitt i all vedervärdig trötthet och misströstan dök en av mina väninnor upp på väg hem efter att ha jobbat en hel dag och sen spenderat tid svettandes på gymmet. Hennes mission bestod i att diska.. hemma hos mig!

När disken var ett minne blott kom min samtalskontakt alias mitt psykbryt inknallandes genom dörren. Det är en kvinna som är otroligt bra på att lyssna, stötta, strukturera upp och ingjuta mod i människor att orka möta ännu en dag. Jag kände mig trött på mig själv, trött på situationen och dessutom som om jag var den mest misslyckade människan som går att hitta inom ett flertal universums radie när det kommer till relationer. Mitt psykbryt fnös åt mig och sa att det var det dummaste hon hade hört. "Vet du vad expert betyder? Det betyder en som har provat", sa hon och utnämnde mig snabbt till relationsexpert och dessutom en lysande sådan. Det är inte misslyckat att ha bytt partner ibland, det är däremot mycket mer misslyckat att stanna kvar i något som är dåligt, deklarerade hon tålmodigt vidare. Vilken befriande tanke! Inga misslyckanden i relationssfären minsann. Tvärtom, en ständigt pågående empirisk forskningsstudie som hitintills lett till titeln expert! All insikt av såna enorma mått måste naturligtvis snabbt vidareförmedlas till fler behövande, varför jag utan eftertanke utnämnde mig till talesman för denna nya revolterande expertisgrupp och värvade ytterligare medlemmar.

Senare under kvällen kom ännu en av mina väninnor, som fått nys om att min bil är strömlös. Smart och teknisk som hon är hade hon bestämt sig för att ta upp kampen om energin genom att ladda upp mitt bilbatteri innan hon började sitt jobb för natten. Snabbt kopplades kablar, förlängningssladdar och andra obegripligheter som hör en batteriladdare till in under huven på min pärla. Och eftersom jag redan nämnt att hon är smart, så finns det inget utrymme för några andra spekulationer. Naturligtvis fungerade det. 

De som säger att mirakler inte händer har i alla fall inte vistats i mitt liv. För om det inte är helt mirakulöst att under en dag gå från relationsmässigt misslyckad, billös och med en disk som går till världshistorien till relationsexpert med fungerande bil och enbart nydiskade köksattiraljer i sitt hem utan att göra något annat än låta en del människor komma in i ens liv och hem, då vet inte jag vad som är ett mirakel.

1 kommentar:

Majan sa...

Du är för underbar ullis, en stor kram
2012-02-26 @ 11:17:39