torsdag 5 juli 2012

Energibrist


Idag slog den till, energibristen som alltid kommer när det blir för mycket. Det är ingen vanlig trötthetskänsla då, utan mer känslan av att jag kommer aldrig mer att kunna ta mig upp ur sängen. Det är slitit att leva ibland. Det är oftast rätt jobbigt att varje dag välja att leva och att försöka göra det bästa av dagen, så när saker och ting inte riktigt går som på räls tar energin slut. Så har det varit sen Carro och Henke dog, så kommer det antagligen att vara ett tag till. Troligen kommer jag aldrig mer att få tillbaka samma förmåga att vila ut och orka med, som jag hade innan de gick bort. Bara att acceptera det tar energi och energi är hårdvaluta i min värld. När energinivån sjunker, blir hela livet att kännas sämre. Allt blir svårare att hantera och den minsta lilla grej som ska utföras kan vara oöverstiglig, såsom att kliva upp ur sängen eller att inte låta depressionen få överhanden. 

Så i morse var det så gott som omöjligt att kliva upp ur sängen. Camilla, som smugit upp tillsammans med Emelie för lite eget frukostmys systrar emellan, tyckte att jag skulle följa med ut och lägga mig där istället. Jag följde med ut och där i morgonsolen, bredvid mina älskade döttrar, med husgudarna lekandes på gräset och marsvinen på grönbete, återkom lite av min ork igen. Så pass mycket att jag återfick mitt kaffesug och dagen räddades. Medan jag satt där, omgiven av kärlek och kaffeångor, bestämde jag mig för att ställa in allt som dagen annars skulle innebära. Är det nåt jag lärt mig sedan Carro och Henke dog, är det att det inte är någon idé att försöka vara duktig och så kallat kämpa på. Det enda det leder till är ett rejält bakslag, både vad gäller ork och mående, så när dessa dippar i energin kommer är det lika bra att lyssna. Lyssna och vila och det är precis vad jag ägnat dagen åt. Tillsammans med mina döttrar, Eve, Angelica, prästen, morsan, Majan, Magnus och Patrik. Inte alla på samma gång, utan kontinuerligt skiftande under dagens och kvällens lopp. Underbara människor helt enkelt. I morgon är en ny dag, som förhoppningsvis innehåller förnyad energi också.

2 kommentarer:

Spader Madame sa...

Så kan det ju vara. I morgon är en annan dag. Kram!

Ulrika sa...

Absolut Spader. I morgon är en annan dag. Kram