torsdag 22 november 2012

Rosa värme före det blodiga


Camilla har börjat med nåt hon läst om nånstans. Varje morgon innan hon kliver upp ska hon tänka på tre saker hon ska göra under dagen, som hon gillar. En bra vana, får jag nog lov att säga. Det hon sagt om det är att det är lätt att komma på två saker varje dag, men den tredje är alltid lite krångligare. Eftersom mitt mående inte lider av nån brådska vad gäller bergsklättringsiver, så är inga av Himalayas toppar inom synhåll. Det i sig gjorde att jag, när Camilla meddelade sin nya vana, tänkte pffts! Hur i hela friden skulle det va möjligt att ens komma på en rolig grej? Fast så skärpte jag mig och letade reda på den mer vuxna delen av mig själv, som villigt ville testa denna nya vana. Så imorse vid fem var dag nummer ett med den nya vanan igång. Hon hade rätt! Två saker var enkla att komma på, fika med Camilla och bio, men den tredje lät vänta på sig. Det slutade med att jag tänkte på kaffet jag snart skulle dricka och att det faktiskt var en bra sak med dagen. Kanske är det själva poängen med vanan, att hitta det där lilla helt enkelt. Förutom det uppenbara då, att se det som är trivsamt överhuvudtaget och att börja dagen med förväntan över nåt positivt istället för att svära över att det överhuvudtaget är morgon. Nåväl, ny vana för testning igång med andra ord. 

Så nu efter fikat med Camilla läser jag med stigande vällust: att göra medvetna val är en av de största gåvor vi människor fått. Vänder huvudet för att snegla ut genom fönstret, gråhetens trista verkar vara det hägrande så det medvetna valet blir därför att krypa ner under filten igen. Ett bra val för dagen. Valet för kvällen innebär vampyrer i fjällvärlden. Med andra ord blir det bio i Sälen. Det är senaste Breaking dawn filmen som ska avnjutas. Så inför detta storslagna äventyr är det bästa att samla energi. Vila med andra ord, under en rosa filt med hundarna som värmekuddar vid nacken och över benen. En suverän gåva det där väljandet helt enkelt. 

Inga kommentarer: