söndag 20 januari 2013

Bakvänd lista & rättvänd ryttare

Emma, Emelie & Bella.
En del saker kan se lite bakvänt ut, men är egentligen alldeles rättvänt - i alla fall för att träna balansen.

Väldigt nöjd & precis hemkommen från söndagens hästmys
En alldeles strålande helg är till ända. En helg som inneburit promenader, bilturer, kaffepauser på några timmar, nöjda husgudar, Majan och Hasse med gäng, våfflor, bastubad för en del, hästumgänge, kollektivt tecknade och en glömd plånbok. Vintern har visat upp sin vackert glittrande skrud i skenet från solens strålar, husgudarna har stolt flanerat genom det gnistrande landskapet och bekymret med den glömda plånboken när det skulle betalas ordnade sig på bästa sätt. Det har varit en helg när energidepåerna har fyllts på lite, när helande av själen kommit till skott genom storslaget umgänge med nära och kära samt majestätiskt tålmodiga hästar och när samtliga i vår kvarvarande lilla familj somnat nöjda och ganska trötta. Det är bra med dagar som dessa, dagar när det varken är för mycket eller för lite, när de vardagliga kraven flyter utan motstånd och när det finns hopp om en morgondag som kanske även den innehåller lite glittrande ljus. Idag gjorde jag även nåt jag inte gjort på ett tag, jag ringde gymet och skrev upp mig på ett danspass till på tisdag. Det blir roligt att gå dit igen, så även det medförde lite extra glädje.

Emelie & Bella mellan hindren
På väg mot stallet efter ridturen
Helgen har även innehållit en del bläddrande i tidningar och det var när jag läste en av Camillas ”I form”, som jag såg nåt genialiskt. Åtminstone var det så det verkade i mina ögon, trots att jag till en början trodde det bara var ännu en av alla storslagna nyårslöftesgrejer. Det stod ”31 dagar som får dig att älska januari”. Eftersom jag inte tror på nån stor nystart varje januari, var det med en nästan nonchalant jagharsettalltattityd jag började läsa det som visade sig vara en form av aktivitetskalender. Fast det var inte några storstilade beach 2013-aktiviteter den innehöll, utan enkla saker att göra för att förgylla vardagen. En dag kunde nämnda aktivitet bestå i att laga middag tillsammans med sin familj/sambo/väninna och sen njuta av den tillsammans, en annan dag stod det meditation, gå till biblioteket, prova ett nytt pass på gymet, skratta, bjud din mamma på café, tänk positiva tankar, se en film eller lägg en ansiktsmask. Små enkla medel, ibland saker som redan utförs men som tas för självklara, för att få lite guldkant på tillvaron. Små saker som gör varje dag speciell. Vilken suverän grej! Naturligtvis bestämde Camilla och jag oss för att testa detta nya, enkla sätt att uppskatta det man har, det man gör och livet i sig. Vi har inte hunnit så väldigt långt i vår lista än, men vi har bestämt oss för att gå på vattengympa imorgon bitti. Tisdag blir det, som sagt, ett danspass på gymet och onsdag ska Emelie och jag ha hästmys igen. Listan ska absolut fyllas på, för det kan inte bli annat än bra. Åtminstone om vi håller oss i det lilla och inte gör det för stort och krångligt. Det kanske blir en ganska bra vår ändå. Trots allt kanske det blir ett ganska bra liv, åtminstone vissa dagar.

Nybastad Hasse 
Rosenkindad Emelie tillsammans med moster Jeanette
Majan mitt i en diskussion om gud vet vad
Emelie tillsammans med Spikeli - en underbar nordsvensk hästdam med stort hjärta och underbart tålamod
Spikeli - healing i hästform


Inga kommentarer: