söndag 17 februari 2013

En blöt & svamlig lördag

På väg hem i en utstyrsel att rekommendera
Det har varit en svamligt, blöt och umgänglig lördag. En lördag som även innehållit en hel del kaffe och en och annan smoothie. För att börja från början så väcktes jag.. eller nej.. för att börja från början så väcktes jag inte av att Camilla alldeles för tidigt bestämde sig för att göra en smoothie med mixer och steka ägg med fläkten på. Jag vaknade inte heller av att hon seglade förbi min säng samtidigt som hon bytte några ord med Emelie, däremot hade jag reagerat. Efter oljud i form av mixande saker, fläktar och babblande vid denna okristligt tidiga timma hade mitt sovande jag tydligen fått nog av alla fridstörande oljud, vilket medförde att jag fortfarande sovande satte mig upp i sängen för att högt och bestämt utbrista: vad är det som händer här egentligen?!! Camilla, som hade situationen helt klar för sig, svarade: fortsätt sova du, vilket jag snabbt och irriterat replikerat med: det är ju det jag försöker med, men det verkar vara omöjligt i det här huset. Allt detta var jag fortfarande lyckligt ovetande om när jag väl vaknade och klev upp, det vill säga tills mina, på min bekostnad, roade döttrar medvetandegjorde även min mer vakna del om morgonens scenario. Nåja, om dom är glada är jag glad.


Efter frukosten var det simning vid ortens badhus som stod på menyn. En simmad kilometer senare, nybastad, nylunchad och med angenäm mängd styrkande kaffe i kroppen, begav jag mig till Tove för ytterligare koffeinintag och umgänge. Medan min Emelie hade begett sig iväg till sin pappa, hade Tove tre av sina döttrar hemma. Det var trevligt att träffa dem och det var lika trivsamt som alltid att inta extrema mängder kaffe tillsammans med Tove, under friskt analyserande av framtida möjligheter. Det var helt enkelt en bra eftermiddag.

Hemma & ombytt till aftonklänning tillika nattlinne
Kvällen bestod av en bärig smoothie och bad i badtunna hos Hasse och Majan. Det är helt underbart att ligga blötlagd i vatten som ångar av värme i den vintrigt kyliga luften, samtidigt som kvällsmörkret slukar alla bekymmer och funderingar. Efter en stund i tunnan har såväl värkande muskler som molande tankar slappnat av, till förmån för den behagligt varma och ganska sövande harmoni som är vad som återstår. Det var i det skicket, avslappnad och sömning, som vi samlades i familjen Lilla Blads kök för inmundigande av en viss mängd onyttigheter i form av muffins och engelsk konfekt. Det var i det skicket Majan svepte iväg till en av vardagsrummets fåtöljer för att så gott som somna och det var i det skicket jag bestämde mig för att bege mig hem igen. Det var bara det att i det skicket fanns ingen som helst ork för att krångla i onödan, så hemfärden försiggick iklädd handduk, jacka och skor. Det var en alldeles perfekt utstyrsel för att forsla sig hem i. Det var även en alldeles perfekt utstyrsel för att snabbt kunna komma i nattlinnet, när jag väl kom hem. Det var helt enkelt en utstyrsel att rekommendera.

2 kommentarer:

Tess sa...

Helt rätt! Varför krångla i onödan liksom?!?

:-D

Ulrika sa...

Precis Tess, så enkelt som möjligt är väl bästa sättet :)