onsdag 27 mars 2013

Livs levande skiftnycklar

Människor är intressanta varelser att studera eller, för den delen, att interagera med. Det är spännande att se olika människors sätt att bete sig mot varandra, sätt att prata, bemöta, hävda sig och försöka kontrollera sin tillvaro. Det är alltid lika fascinerande att fundera över varför olika personer beter som de gör, deras mönster och/eller valet av sätt att hantera tillvaron. Ibland är det till och med väldigt intressant att fundera över varför man själv gör som man gör och väljer som man väljer.

Mitt liv innefattar för närvarande tillgång till experthjälp. Kanske det vore mest troligt att hjälpen skulle handla om att förstå sig på människor, men det gör den inte - i alla fall inte direkt. Istället har jag fått experthjälp vad gäller verktyg och verktygslådor. Sakta har jag börjat upptäcka att min verktygslåda innehållig rörmockargrejer, trots att jag ägnar mig mer åt att snickra eller meka. Eftersom jag nu har tillgång till en expert vad gäller verktyg, får jag de verktyg jag kommer att ha störst nytta av utpekade för mig så jag, om jag vill, kan välja dessa istället till min verktygslåda. Indirekt får jag även hjälp att förstå människor i allmänhet och mig själv i synnerhet. Det är naturligtvis KBT-grejen jag syftar på. Idag har jag spenderat tid i grannkommunen tillsammans med min verktygsexpert på MHE-kliniken. Det var ett mycket givande möte, där saker som varför man kan känna sig mer levande efter att ha förlorat två barn än innan de gick bort, den personliga utveckling som kommer sig av att vara med om såna saker samt de skuldkänslor det kan leda till diskuterades. Även andra saker, som mina mönster, förhållningssätt och metoder för att hantera tillvaron, avhandlades. Bland alla dessa samtalsämnen ramlade ett och annat användbart verktyg ner i min verktygslåda. Det är lyxigt att få en sån förmån som en verktygsexpert serverad i tillvaron. Jag är imponerad och önskar egentligen att alla skulle få tillgång till en sån. 

Inga kommentarer: