torsdag 7 mars 2013

Solens demokratiska sken


Efter arbetets återinträde i mitt liv är en hel del andra saker mer sporadiskt förekommande, som bloggandet, simmandet, matlagandet och dammsugandet till exempel. Turligt nog har Camilla en husligt sportig period i livet, vilket medför att hon står för såväl simmandet, matlagandet som ibland även dammsugandet. Att Camilla står för simmandet har väl kanske inga direkta fördelar för mig, men däremot för Emelie. Hon är Camillas mest trogna följeslagare i allehanda aktiviteter som innefattar klorhaltigt vatten och bastuvarma stunder. Förutom simmandet, innebär Camillas nuvarande livsstil rena himmelriket för mig. Det är lyxigt att komma hem till färdig hemlagad lunch och middag, som dessutom ingår i nån form av paketerbjudande där även disken tas omhand. Varje dag tänker jag för mig själv, måtte detta hålla i sig för evigt eller åtminstone länge, länge.

Jobblivet är fortfarande roligt, tröttsamt ibland, men roligt. Bitar som jag tidigare bara har haft ett svagt hum om, faller sakta men säkert på plats i mitt medvetande. Samhället visar upp sig från en ny sida och jag gillar den. Demokratins efterlängtade nuna glimtar fram från de mest oväntade platser, som en suverän motvikt mot många av mina tidigare erfarenheter. Kanske inte fulländad, men ändå närvarande och önskvärd. En hoppfull vinkling av samhället och nåt att vara stolt över. Ibland är de största sakerna uppenbarligen gömda på de mest oansenliga ställen det går att tänka sig och såna saker har jag förmånen att få se och upptäcka i mitt arbete. Det är förunderligt, så mycket det finns att lära sig.

Förutom jobb och frånvaron av matlagning, simning och dammsugning, består livet av tidiga kvällar, kaffe, vänner, sorgebearbetning i KBT-form och hundar. Naturligtvis består det även av kvalitetstid med de två älskade kvarvarande döttrarna. Idag fick även solen en hedersplats i tillvaron, genom en långpromenad tillsammans med Camilla och husgudarna. Det är ett bra liv, i alla fall så bra det kan vara utan Carro och Henke. Inget kommer nånsin mer att bli suveränt när de inte längre finns hos oss, men bra är ändå ett helt okej betyg på en tillvaro som raserats flera gånger om. Bra är faktiskt det bästa i den tillvaron som mitt liv numer befinner sig i.    

1 kommentar:

Nickie sa...

Vore kul att ta en fika med er nån dag framöver :) Kram!