lördag 30 mars 2013

Tråkig lunk & charmerande muller



I den sömniga lilla byn som aldrig sover råder lugnet, ute likaväl som inne. Camilla är i Göteborg och Emelie är hos sin pappa. Tystanden är öronbedövande på ett behagligt sätt och tillåter alla tankar att dåna högt. Det är bra, det är när tankarna hörs som de går att sortera. Det är dags för vårstädning, mentalt och i tillvaron i övrigt. De viktiga frågorna behöver dammas av och besvaras, en del bitar behöver revideras medan en del andra behöver exkluderas.

Som alltid, när barnen inte är hemma, är tillvaron lite flytande. Dagarna släpar sig fram, samtidigt som tiden går fort. Min egen bubbla är något ostrukturerad på ett lite ungkarlsaktig sätt och världen verkar lite blekare och ha förlorat lite av sin färg. Eftersom tiden numer består av just nu, känns det som de varit borta för alltid redan efter några timmar. Några timmar, eller snarare ett dygn, är även vad det tar att acklimatisera sig i tystnaden när de är borta. Nu har jag dock landat och njuter lite av att bara vara, av att flyta i min egen takt, dricka te och lyssna till mitt inre och de raggarbilar som tinat fram och mullrande rullar förbi nedanför mitt fönster. Det är lite vardagslyx, mitt under påskhelgen, att bara kunna ligga och läsa en hel dag, inlindad i filtar, en värmekudde och tre husgudar. I övrigt är livet lite vanligt lunkande för närvarande. Det händer inte mycket utöver det vanliga, men till och med det har sin charm ibland.

Fast ibland innebär absolut inte för länge. Därför har jag, för att förgylla den lunkande tillvaron, snabbt hunnit anmäla mig till säkert åtta högskolekurser, kanske till och med nåt program, studerat boenden att hyra utomlands, laddat hem sudoku, nåt ordspel, yatzy och youtube i min mobil och använt wordfeud flitigt. Korsordstidningarna ligger utbredda över hemmet, tillsammans med de fem böcker och samtliga tidningar jag läser. Ett lunkande tempo funkar bra ett tag, helst vid havet i sol och lite lagom mycket blåst. På andra platser kan det gå fort innan det blir lite trist och händelselöst. Nåja, på söndag kommer Camilla och Emelie hem och sätter stopp för lite av lunkandet och den mer ungkarlsaktiga tillvaron. Fram till dess ska jag njuta, fundera över på vilket vis jag kan fördriva lunket, sortera tankar och äta färdigmat. Utom imorgon, imorgon ska jag äta påskmiddag hos mamma. Även det en lyx i den numer lunkande tillvaron.       

Inga kommentarer: