söndag 28 april 2013

Upplysande mänskligt


Usch vilken dag det har varit. Hemgjord pizza, godis och trivsamt umgänge, men jag har nästan krupit ur mitt eget skinn. Hela mitt inre är i uppror, kanske efter torsdagens KBT-session eller bara för att livet numer är så då och då. Förutom krypandet, rastlösheten och det totalt orationella i alla humörsvängningar, har det varit en bra dag. Det var för den delen en bra dag igår med och dagarna har varit fylld med underbara människor.

Igår kom till exempel en kollega in på mitt kontor och sa att han tycker att det är fantastisk att jag är så glad och positiv, trots att jag förlorat två av mina barn. Det gjorde mig glad att höra, faktiskt till och med lite rörd. Lite senare under dagen, efter jobbet med andra ord, kom en av de viktiga personerna i mitt liv på besök Hon gav mig en underbar Buddha och en lika underbar matchande ljuslykta, i kombination med att hon sa en mängd riktigt trevliga och snälla saker till mig. Än en gång den dagen blev jag både rörd och glad. Framåt kvällningen kom ytterligare en nära vän på besök, ställde sig och gjorde en indisk kycklingrätt och bjöd mig och Camilla på. Därefter ordnade samma person upp disken. Det är trevligt, för att inte säga lyxigt, att ha såna underbara människor omkring sig. Idag kom gårdagens kycklingkock och fixade hemgjord pizza, som vi åt tillsammans. Det var minst lika uppskattat som gårdagens kokkonster. Under eftermiddagen var jag ut med hundarna bara för att få se samma tant, som tidigare skrikit åt mig genom ett fönster, komma gåendes mot mig. Jag erkänner att första tanken faktiskt var, vad är det nu då? Den tanken var faktiskt alldeles felaktig. Tanten var trevlig, beundrade mina husgudar och berättade en del saker från sitt liv. Som sagt så har de senaste dagarna varit fyllda med underbara människor och modiga människor – för det är modigt att säga såna saker som jag fått höra de senaste dagarna och det är modigt att gå fram till en person man tidigare skrikit åt och vara trevlig. Så såna har de senaste två dagarna varit, fyllda med mod, vänlighet, kokkonster och underbara människor, samtidigt som mitt inre nästan fått mig att krypa ur mitt eget skinn. Somliga dagar ter sig livet lite motsägelsefullt, må jag säga.   

1 kommentar:

Pia sa...

motsägelsefulla..en bra beskrivning av dagar..Kram till dig..