onsdag 16 juli 2014

Hjältar nu för tiden

Den inmatade bilden jag har av hjältar, eller för den delen hjältinnor, och hur de kommer in i ens liv, om de mot all förmodan någonsin skulle göra det, innefattar en vit häst och plötsliga uppdykanden vid situationer som bara kan redas upp med hjälp av en hjälteinsats. Så fungerar tydligtvis inte dagens hjältar. Hjältarna nu för tiden når man via telefonen och det finns inga vita springare att skåda så långt ögat kan nå. 

Ta som idag, idag hade vi en riktig kris här hemma. Krisen startade med ett vrål och några skrik där ord som "mamma kom och hjälp" möjligen gick att uppfatta. När jag närmade mig krisens centrum visade det sig att Emelies dator lät oroväckande illa, hade "frusen" bild och Emelie var i upplösningstillstånd. Som den otekniska mamma jag är försökte jag naturligtvis avhjälpa detta enorma hot mot all harmoni inom hemmets fyra väggar de närmaste dagarna, men utan större framgång. Faktiskt utan någon som helst framgång, det gick inte ens att stänga av maskinen och få tyst på den på så vis. Så vad gjorde jag? Jo jag engagerade en av nutidens stora hjältar som trots all förmodan om motsatsen fanns till hand, eller åtminstone engagerade jag hjälten hela dagen i vår lilla sfär. Engagerandet innefattade inga vita hästar eller plötsliga uppdykanden, utan bara en telefon. Jag ringde helt enkelt en väldigt datakunnig människa, vilken genom att lyssna på ljudet från datorn genom telefonen kunde hjälpa oss att hjälpa oss själva. En liten knapptryckning senare var friden återställd och begreppet empowerment åter en faktor att ha med i beräkningen. 

Förutom nutida hjälteinsatser och telefoner har dagen kantats av grillat, gemenskap, hundar och musik av Laleh. Imorgon åker en av de nära mot norr och jag funderar på att tälta. Inte tälta som i camping, utan snarare ta en tur med vänner till det öltält som hör ortens dansbandsvecka till. Jag är ingen fan av varken dansband eller öl, men ett eller två glas vin tillsammans med vänner i folkvimlet kan jag nog leva med ändå. I alla fall om inga oväntade datatrauman eller liknande dyker upp och hotar det allmänna välbefinnandet och de harmoniska energier som är en bra grund för att tillbringa en kväll i ett tält. 

Inga kommentarer: