onsdag 16 juli 2014

Uttvingad i baddräkt


Igår trodde jag att idag var en dag att spendera i det öltält, som är ett av de stående inslagen under dansbandsveckan i vår lilla by. Det var igår det. Idag visade det sig att det är hundlivets och solens dag och att utrymmet för eventuella tältturer i samhället är obefintligt. 


Dagen idag har således ägnats åt internet, medan mitt ex diskade hemma hos mig. Den har även innefattat hemkörd mat, kaffesällskap och att en av de viktiga drog i väg mot norr på motorcykel. Camilla, som vanligtvis inte vistas hemma särskilt mycket, bor hemma den här veckan. Det medför ett utökat hundliv och dessutom ett hundliv i storlek XXL. Hon äger en irländsk varghund, som själv tror att han är ganska liten. Jag äger tre små små hundar, som själva tror att de är extremt stora. Kombinationen är inte alldeles komplikationsfri, så det krävs en del pass utöver det vanliga. Idag har Camilla jobbat, för att därefter vara inplanerad i aktiviteter som innefattar redan omnämnt öltält. Därmed ströks min inplanerade tältsemester från to do listan och istället har jag blivit uttjatad i solen.


Att bli uttjatad i solen är inte helt fel, även om det kanske inte direkt var den synvinkeln jag först hade när jag satt i den relativt varma bilen iförd baddräkt och ett inte helt strålande humör. Väl på plats vid sjön i skogen vände det. Där gick det inte att göra annat än att njuta. Till och med hundarna badade och Nova, min ena husgud, gjorde nåt för henne alldeles extraordinärt. Hon simmade ut till mig en bit ut i sjön, vände och simmade tillbaka till land och det har aldrig någonsin hänt att hon frivilligt ägnat sig åt simning tidigare. 


Väl hemma igen var humöret något förhöjt, avslappningen märkbar och energin totalt opåverkad. Jag är trött, möjligen blev jag ännu tröttare av att bada, fast trött på ett behagligt vis. Det kanske inte vore helt sanningsenligt att påstå att den trötthet jag kände när jag upptäckte att varghunden försett sig med en av Emelies skor och bitvis ätit upp den var av samma karaktär, så det gör jag inte. Fast i det stora hela har dagen, trots oplanerad icketältning och delvis uppätna skor, varit bra. Nu återstår bara energins återkomst så kommer det här att bli en riktigt bra semester.

  

Inga kommentarer: