torsdag 24 september 2015

Melodikryss & bubbel

Redo för melodikrysset för första gången
Den femte september 2015 var dagen när melodikrysset gjorde debut i mitt liv. Melodikrysset, bara namnet får mig att tänka på grått hår i knutar, gungstolar och rullatorer, men vissa i min omgivning hävdade med bestämdhet att det var roligt och definitivt det man skulle hålla på med alldeles för tidigt på lördagsmorgnar. Reglerna var enkla, det skulle genomföras i grupp, man fick inte googla svaren, det var tillåtet att ringa en vän och konferera och krysset skulle dessutom lösas i kombination med intag av bubbel eller ännu hellre irish coffee. Kvinnan som introducerade denna nyhet i livet är Camilla från Västerbotten och som arbetar på vår arbetsplats under en period. Nyfikna som vi är på nya vanor, trots att melodikrysset kändes ungefär lika roligt som att damma, bestämde vi oss, Tina och jag, för att det var värt att prova. Ytterligare en regel att förhålla sig till var att stilen skulle vara osminkad och avslappnad, som vid lugnt lullande hemma en ledig lördagsmorgon. 

Camilla bubblar & ringer en vän
Det var med dessa utgångslägen vi träffades hemma hos Tina strax innan tio en lördagsmorgon. Med tanke på tiden en ledig dag var stilen naturligt avslappnad och osminkad och gångstilen yrvaket släpande. Det var mysigt. Tina hade gjort eld i kaminen och det luktade nybryggt kaffe i hela huset. Ute regnade och det gjorde det ännu lite mysigare att sitta och värma sig vid kaminen. Jag hade Emelie med kompis hemma hos mig, så jag var bestämd från start att hålla mig till enbart kaffe utan alkoholhaltiga väskor inblandade. 

Irish coffee på gång hemma hos Majan &
Hasse. Notera påsen med vispad grädde
Det var roligt att lösa melodikrysset tillsammans. Många skratt och mycket kaffe blev det. När kryssandet var klart blev jag utnämnd till chaufför så bar det av till Majan och Hasse. Det var där jag insåg att planering ibland är viktigt. Väl där skulle det då drickas irish coffe och Camilla började plocka upp saker ur sin relativt stora medhavda väska. Hon hade med sig whiskey, likör 43 att använda istället för socker och en påse som till att börja med hade ett relativt odefinierbart innehåll. Innehållet visade sig vara vispad grädde, vilket ju var en riktigt viktig ingrediens. På frågan om varför hon inte bara hade köpt sprutgrädde svarade Camilla, att det skulle vara äkta om det skulle vara. Äkta var det och de som drack såg ut att gilla det dessutom. Vid halvtretiden skjutsade jag Tina och Camilla hem till Tina, for hem till mig och drack kaffe med en mycket trevlig kvinna vid namn Britt Åsa. Det var i det stadiet jag var när de två kryssande vännerna började tycka att det tog lång tid för mig att bli klar. Så lång tid att de bestämde sig för att komma hem till mig och vänta. 

Hemma hos Therese & Magnus 
Är det någon här frågade jag Emelie, medan jag sprang runt och letade kläder och var på väg ner i duschen. Emelie svarade; ja, det är två kvinnor här med väskor och vin! Det var då Tina och Camilla gjorde entré. Det var även i den stunden som Emelie med kompis blev hämtad av Emelies pappa, vilket kändes som en rätt bra timing. Tina och Camilla fick roa sig bäst de ville medan jag duschade och gjorde mig klar och det verkade dom dessutom klara väldigt bra. Jag var rätt glad att Emelie hade hunnit åka, för jösses vilka samtal de hade. När jag väl var klar for vi till Therese och Magnus. Där, äntligen, hann jag äta för dagen. Det blev makaroner och korvstroganoff med vitt vin som måltidsdryck. 

Camilla & Tina hemma hos Therese
Kvällen var trevlig och innehöll allt från intima samtal till dans. Tina och Camilla fortsatte ner på samhället, medan Therese och jag stannade kvar hos Therese och Magnus under ytterligare några timmar och bara satt och pratade om allt och inget. Vid 12-tiden på natten avslutades denna förunderliga dag och jag for helt enkelt hem och la mig. Dessutom la jag mig rätt så nöjd med att bara druckit vin under kvällen, istället för att ha börjat dagen med irish coffee. Melodikrysset i grupp tidiga lördagsmorgnar är okej för min del, men jag kommer även fortsättningsvis att hålla mig till enbart kaffe vid dessa tillställningar. 
      
Underbara & glada 

Inga kommentarer: